Get your own Digital Clock

Saturday 26 February 2011

= CeRiTa HaNtU =

Hantu atau dalam istilah Islam ialah Jin ataupon Syaitan.. Commander mak aku cakap kalau nak kenai dia tu hantu ka manusia tengok kaki dia kalu kaki dia ada dok atas tanah maknanya dia bukan hantu tapi manusia sebab commander mak cakap ni kisah waktu aku umoq lima, enam ton "kaki hantu terputus ketika dia dalam penjara hantu dulu sebab dia rajin tendang kawan  dia sebab tu kaki hantu kena potong"...

hhhhaaaannnnttttuuuuuu
lepas commander mak cakap macam tu aku terus takot nak tendang abang aku kalau bergaduh waktu tu aku budak berhigus lagi tak dapat membezakan mana yang betoi mana yang salah. Aku telan bulat-bulat kata-kata mak aku.. Bila umoq aku darjah lima commander ayah cakap hantu tak dak kaki sebab Tuhan jadikan depa dari api dan kita dari tanah sebab itu hantu tak boleh pijak tanah dia takot dia kalah dengan tanah macam "'api dikambus oleh tanah akhirnya api itu terpadam"" sampai sekarang aku tidak tahu kebenarannya. Waktu sekolah agama dulu aku tak terfikir pulak nak tanya ustaz aku.. Aku teringat pulak waktu aku tingkatan 4 dulu waktu tu aku tinggal kat hostel, hostel aku tu bawah batu atas papan maklumlah sekolah agama rakyat swasta.

"asrama ku"

Bahagian bawah ada almari dan 5 set katil saja dan bahagian atas hanya terdapat katil untuk semua student. Satu petang tu adik hostel aku ni dia naik tingkat atas nak amik buku dia tertinggai kat katil dia elok dia hendak kunci pintu tiba-tiba dia terdengar seseorang menyebut nama dia dari dalam "tiqahh!!tiqah!!" dia bukak balik sebelah daun pintu itu dia nampak senior ( kak na ) tengah baring atas katil lalu atiqah bertanya " awat kak na? "     "tiqah satgi pukoi lima kejut kak na tau, kak na kena pi library.." atiqah menjawab "okey"..

"bahagian atas"

Atiqah pon turun tangga elok sampai kat bawah dia terserempak dengan seorang yang dia amat kenal " Kak na bila kak na turun? " Kak Suriana menjawab kebingungan " turun mana? kak na baru lepas mandi.. nak nek mana?" "hhaaa?? tabi kat atas tu sapa??" terus pucat muka atiqah.. Kak na pon naik tengok kat atas tiada sapa-sapa pon akhir sekali aku sebagai ketua hostel aku suruh semua baca Yassin malam ni selepas preep ( study malam secara berkumpulan )..Setiap malam aku akan periksa semua pintu selepas semua adik hostel aku naik atas. Macam biasa aku akan memeriksa semua pintu tapi malam tu aku pon kecut jugak nak duduk bawah sorang-sorang aku pon mintak fiq,aida,leha dan aini teman aku.. Ketika aku naik tangga aku merasa seperti ada yang tak kena ketika aku pusing belakang akuuu terus terduduk
"hehehe takot"
 " tinggiii,, putihhh " hanya itu saya yang keluar dari mulut aku ketika itu.. Depa pon bawak aku masuk dalam.. Depa pon terus baca Yassin.. aku pon bacalah Yassin dengan air mata turun bengan laju macam air keluaq dari paip kat rumah aku.. Ketika kami tengah baca Yassin tiba-tiba benda tuuu dok kacau kami seperti papan lantai tu dok bergerak,, bunyi macam cermin tingkap dia dok regau ( cakar ),, lampu dekat bilik air sat meyala sat terpadam..
"keadaan bilik air sekolah aku"
itulah kali pertama dan mintaklah ini adalah kali terakhir aku tengok benda alah tu. Kita ni kan sebenarnya tak boleh takot sangat bengan benda alah tu sebab dia lebih suka pada orang yang penakot dan kita tak boleh berani sangat sebab benda alah ni suka pada orang yang tahkburr (cakap besar).. Jadi kita kenalah seimbangkan kedua-duanya. Macam aku,, aku tak lah berapa takot bila ada orang kena histeria tapi aku boleh tahan lagi bila aku bengaq bunyi benda alah tu tapi aku takot bila aku nampak benda setan tu.. Ustaz aku kata jin dan setan ni boleh tau kalau kita bercerita tentang dia.. benda alah ni cukop x suka orang cerita tentang kelemahan dia seperti ustaz sekolah aku ni dulu study kat sekolah pondok hendak dijadikan cerita waktu tu ustaz aku umoq muda lagi dalam 16 ton macam tu arr hensem lagi ustaz aku.
"kawasan luaq pondok"
Dekat pondok selalunya akan belajaq waktu malam dan siang untuk menghafal. Pada satu malam tu adalah seorang ustaz ni nak pi mengajaq ustaz aku kat pondok dalam perjalanan ustaz tu nak pi mengajaq tu tiba-tiba ada benda lintas depan moto dia selamat dia tak kemalangan.. Sampai saja kat pondok tu dia masuk kelas nak mengajaq elok ustaz tu bukak buku tauhid bab JIN ja nak mengajaq tiba-tiba lampu terbuka terpadam, angin kuat mai tiba-tiba.. Rupa-rupanya benda alah tu dah tahu yang ustaz tu nak pi mengajaq tentang Jin.. k arr sampai sini aku merepek dah lapaq ni.. ingat ar semua ciptaan Tuhan adalah sama..
"dalam air"

"burung hantu"

"kalu gambaq macam ni bakan hantu edit je tu"

"lori hantu"

"hantu pocong"

"belakang dia"
ish..ish...ish... mampok bebeno menipu antu tu.....

No comments:

Post a Comment

mai tekan mai..